Tuesday, December 27, 2011

Praktikal ku!!


samat pagi semua.. hehe... waktu nk cite nie hari ngah hujan sambil berteman kan lagu hindustan... hehe.. mmg best la... hari nie aQ nk cite sal pratikal aQ.. br hari nie berkesempatan nk cite...



mesti korang pelik kn?? ha nie la tmpt pratikal aQ.. dekat jabatan pertahanan awam.. hehe... aQ kire technicion la kt sini.. best!! semua sporting jew dalam nie.. keje dieorang wt aQ ketawa kew.. xde keje lain dh... haha.... jabatan pertahana awam nie dekat pekan...



|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
^
 nie adalah sebahagian staff dekat jabatan pertahanan awam pekan..





nie je la entry aQ kali nie.. bye....


Saturday, November 19, 2011

VeRy TiRed!!

hai sume.. hihi.... firstly aQ nk ckp mmg penat hari  kua jenjalan ngan TeRaTai Chini.. hehe.. mule2 pg mkn.. pas 2 pg NSTP.. pg tebus tiket percume nk g Gambang Water Park.. mmg ramai gile la... beratur punye la panjang nk dpt kn tiket 2.. dari kepala surat khabar Metro.. aduii.. berjam2 lamae nye aQ menunggu bersama Teratai Chini.. dpt jew tiket.. kami bergerak ke MegaMall untuk jenjalan.. Wah.. mmg ramai la hari nie org.. maklumlah.. dak2 dh cuti sek...

sampai jew kt mega... asa plk persembahan dari Roslan Shah.. sbb nk wt promosi cuti-cuti di langkawi bersama Effa Raziah.. M.Daud Kilau ngan Keena Mentor.. wah.. best gle dpt pergi langkawi... hehe... sambil menyaksikan persembahan 2.. aQ dan Teratai Chini dapat 4 tiket baucher KFC.. hehe..
ape2 pn.. aQ tgu My Hubby dtg.. sbb nk mkn bersama beliau... hehe...



okla..nie jew cite aQ tuk kali nie.. pnt plk.. nk rehat n stdy for final examm.. bye2..

Sunday, November 13, 2011

xtau la knp dengan diri ini!!...

entah la knp.. aQ ase sedih jew kekadang 2.. terkenangkan macam-macam benda.. x tau nk luah kn pada sape.. mybe x yh luahkan pada sesiapa kot.. bia jew la.. aQ kn kuat.. bile x kuat B aQ kn ada.. die la y mendengar segala masalah aQ.. hehe.. die la y jd penasihat aQ.. hati nie mcm2 la ase.. kadang2 sedih kadang2 gembira.. ermm tah la... kawan2???? ermm tah la... x yh kot cite ngan dieorg.. mybe dieorg sibuk dgn kerja2 dieorg... pe2 pn aQ msti kuat menghadapi semua nie sendiri OK!!,,


ermm x mau sedih2 dh la. skung ptt  nye aQ cuti tp aQ ada shortsem plk.. aQ ngah cukup kn jam kredit aQ la sebelum pg LATIHAN INDUSTRI.. aQ skung amek subjek ETIKA PROFESIONAL dan KO-K IQRA...best.. belajar IQRA.. blh imbas kembali pe y belajar dlu..weee... seronok jew.. mengaji ngan kawan2 dalam kelas.. tp kelas nye sekejap jew.. seminggu lbh jew.. kelas pg sampai ptg.. mule2 2 rase berat gak.. tp bile dh start kls... seronok gile weyh!..

minggu depan dh abs dh kelas sume nie.. HOOOOORRREEEYYY blh balik kampung dh!!

ok la.. aQ nk stdy nie.. esok kuiz ngan ujian 1..

bye2...

Saturday, October 29, 2011

Woow!! like this.. :)


ha entry hari nie aQ nk masuk kan sal Aliff Satar... nk tau kn aQ minat gile kt die nie.. lagu die best..
lagi2 lagi Cukup Indah..nie die ada single terbaru plk.. nk tau ape?? meyh tgk kt bwh nie..

|
|
|
|
|
|
|
|
|
|

ha ni lagi terbaru beliau


Aliff Satar - Lelaki Seperti Aku
Memang tak ada lelaki seperti aku
Tapi yang lebih baik banyak
Memang tak ada lelaki sehebat aku
Tapi yang lebih hebat banyak

Maka tak perlu kau susah hati
Banyak lelaki yang bisa kau pilih
Untuk kau jadikan sandaran hati

Memang tak ada lelaki seseksi aku
Tapi yang lebih seksi banyak
Memang tak ada lelaki setampan aku
Tapi yang lebih tampan banyak

Maka tak perlu sedu sedan itu
Jangan sampai kau rendahkan dirimu
Memaksa aku menjadi pacarmu

Oo baby baby
Jangan kau marah sebab ku tolak
Ku tahu kau cantik
Ku percaya kau baik
Ku yakin pasti ada
Lelaki yang tertarik
Oo baby
Jangan kau dendam sebab ku enggan

Bercinta aku mahu
Tapi tidak denganmu
Ku sudah ada satu
Kekasih yang menunggu

Ceritanya aku sedang sedang belajar setia
Makanya dari itu kamu jangan memaksa
Kerna aku memang tak suka mendua

Memang tak ada lelaki seperti aku
Tapi yang lebih baik banyak



Friday, October 28, 2011

My LaSt SeM!!

Aha.. tadaa... pejam celik aQ dh hampir nak tamat kan pembelajaran aQ.. ase sekejep ke 3 tahun 2.. 3/11 dan 4/11 aQ dh final exam!! wah x saba nk g pratikal.. banyak cabaran dan dugaan aQ tempuhi.. Thanks My Dad Sbb anta along g KOLEJ PSDC nie.. hehe.. walaupun mase nk masuk dlu aQ nagis.. x yh nk cakap la.. hehe kelakar gile la ble kenangkan balik.. huhu..

kt sini aQ jempe ramai kawan-kawan.. best.. mase duk hostel dlu.. bpe buah bilik kiteorg terpakse duduk.. smpai la satu hari kami diberitahu sepaya berpecah.. sedih gle doh.. berpecah pn dengan DUA orang jew.. sbb dieorang amek cos DME.. budak Letrik..

masuk jew Sem 3 aQ ngan kawan-kawan aQ cari umh sewa. sbb hostel nk pindah dh.. skung hostel dekat IM.. jauh gak la..hihi.. pejam celik pejam celik nk abs dh belajar.. aQ sayang kawan-kawan aQ.. dieorang la orang yang paling dekat ngan aQ waktu aQ berjauhan dengan Umi dan Abah,, Love u all..

sampai bile2 pn korang tetap kawan aQ..... 

Thursday, September 15, 2011

:: Selamat Hari Raya!! ::


pada tarikh 30/8/2011 jatuh nye tarikh hari raya.. setelah sebukan berpuasa akhirnya sampai sudah wktu untuk meraikan nye.. wawa.. best nye.. [aQ] dan family [aQ] mcm biasa la seminggu dekat nk raya siapkan tempahan satay orang.. [aQ] balik lewat sikit.. sbb [aQ] exam.. pe2 pn semua nye berjalan dengan lancar..

Raya taun nie best gile sbb dapat sambut bersama orang yang tersayang.. ha mlm raya die dh muncul depan umg [aQ].. nk tau sbb pe?? sbb die dtg amek satay la.. hehehe... pe2 pn Thanks b sbb dtg umh syg mlm raya.. umi pn bekal kn nasi impit, rendang puyuh untuk family pkwe [aQ] nie.. hope fmily die ske..

Mcm biasa la kul 3 dh bgn bakar satay.. ngantk weyh bangun pg2 buta.. tp nk wt mcm mne kn.. duit raya pnye pasal bgn la jge.. bkar satay nie pnt tau x.. org balik sembhyag raya x abs ag bkr satay..aduyai..
tengah hari2 Encik"My Hubby" dtg buat kali ke 2 ke rumah [aQ].. kali nie dtg beraya plk.. bersama dengan dua orang sahabat nye.. hehe.. Thanks b sbb dtg raya umh syg...[aQ] happy sgt..
Pada 3/9/2011 family [aQ] wt "Open House".. mmg meriah gile la... "My Hubby" pn dtg.. kali nie dtg dengan family die plk.. berdebar gak [aQ] .. nk tau sbb pe?? mlm 2 [aQ] mcm biasa la gyt dlu sblm tdo..

MyHubby: syg.. esok b dtg umh syg b bwk cincin ye..
Me: ha cincin..untuk pe b?
MyHubby: nk merisik syg la..xkn nk bg kt umi plk..
(dalam hati [aQ] bia btl nienk dtg merisik..)
Me: b nie bia btl.. jgn la main2.. syg x sedia ag nie..
MyHubby: btl la.. tgk la esok mcm mne.. b dh bgtau mak ngan k.long dh.. k la syg g la tdo..esok nk bgn awl kn.. nite syg.. tdo bc doa.. jgn x bc plk..
Me: ok b.. nite b.. love u.. miss u..
MyHubby: love u 2 yunk.. miss u yunk..

tepon pn diletakkan.. ha sbb 2 la [aQ] jd gabra bile fmliy die dtg.. mcm cacing kepanasan..hahaha..

ok la.. smpai sini jew cite tuk raya taun nie..

balik umh sewa [aQ] beraya bersama kwn2 [aQ] plk..

kt bwh nie gmbr2 mse raya.. selamat mencuci mate tau...hehe..
 My Dad With YB Suhaimi


My Friend yang dtg umh..



Friday, August 26, 2011

Hari Y membengang kan!!

serius ckp bengang gle tahap cipan nie.!!!!!!........

sabar ok!!
sabar itu penting!
sabar itu separuh dr iman..!!!

jgn mrh dan jgn ikt ckp syaitan.. 

byk kn bersabar!!!


Monday, August 15, 2011

mOOd Raya!!!

Wa..dh x sabar nk balik rumah berkumpul ngan adik yang lame dh jmpe cos dieorg blajar kat “sungai buluh” dan “sungai besi” kaya dieorg 2..hahaha... masing2 balik minggu depan.. so sempat la k buat kuih raya dan perisiapan untuk open house.. di jemput kepada sesiapa yang mengenali saya datang la kt umh saya ok!!.. tempahan satay tahun agak byk jge la cos My DAD dh lame x niaga satay.. org ramai dh rindu ngan satay My DAD.. hehe... taun nie paling jauh orde satay ialah MY HUBBY..haha die pn tempah ngan [abah]..


nie la umh [aQ]..hehe... raya ngn umh br...





Kepada kawan- kawan ku semua.. selamat hari raya maaf zahir dah batin..klu sy ada buat salah n silap pada korang ok..




 selamat hari raya semua!!

Saturday, August 6, 2011

Lailatul Qadar


Antara tanda-tanda malam Lailatul Qadar


Ada pelbagai pendapat mengenai tanda-tanda malam Lailatul Qadar, dari yang benar hinggalah yang diada-adakan. Ada beberapa perkara yang didakwa berlaku pada malamnya, yang mungkin pernah kita dengar dari mereka-mereka yang mendakwa bertemu dengan Lailatul Qadar atau dari penceritaan semula. Di antaranya ialah pokok tunduk atau sujud, ikan di laut bergelimpangan di atas tanah, air sungai berhenti mengalir, malam yang sangat tenang dan sebagainya.


Menurut Al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani, "Pendapat terpilih berdasarkan himpunan dalil-dalil bahawa, dijadikan Lailatul Qadar itu tetap berlaku pada malam sepuluh akhir Ramadhan, kemudian pada malam ganjilnya, tidak ditetapkan melalui tanda-tandanya yang khusus, sebagaimana petunjuk dalil-dalilnya yang jelas.  (Fathul Bari, 4/260)

Di dalam Kitab Fath al-Bari fi Syarh Sahih al-Bukhari menyebutkan ada 46 pendapat ulama mengenai bila berlakunya Lailatul Qadar.

Menurut Imam Syafie, Lailatul Qadar termasuk dalam 10 hari yang terakhir Ramadhan, pada malam yang ganjil iaitu malam ke 21. Imam Tirmizi menyatakan dalam kitabnya Sunan Tirmizi, bahawa Imam Syafie menyatakan; “Dan riwayat (hadis) yang paling kuat di antara hadis-hadis (tentangnya) pada pandanganku ialah ia pada malam dua puluh satu”. (Tuhfatul Ahwazi, juz 3, m/s 424).

Imam Abdul Razzaq telah meriwayatkan dalam kitabnya al-Musonnaf, bahawa Saidina Umar pernah memanggil para sahabat untuk membincangkan bilakah malam lailatul qadar, dan akhirnya mereka sepakat bahawa ia adalah pada sepuluh malam yang terakhir.

Berikut ini adalah tanda-tanda malam Lailatul qadar menurut hadith-hadith dan apa yang berlaku pada sahabat.

1 - Orang yang beribadah pada malam tersebut merasakan lazatnya ibadah, ketenangan hati dan kenikmatan bermunajat kepada Rabb-nya tidak seperti malam-malam lain.

"Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al-Qur'an) pada malam kemuliaan. Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu? Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Rabbnya untuk mengatur segala urusan. Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar." (Surah AlQadr)

2 - Malam yang terang, tidak panas, tidak dingin, tidak ada awan, tidak hujan, tidak ada angin kencang dan tidak ada yang dilempar pada malam itu dengan bintang (lemparan meteor bagi syaitan)

Sebagaimana sebuah hadits, dari Watsilah bin al-Asqo’ dari Rasulullah shallallahu’alaihi wa sallam: “Lailatul qadar adalah malam yang terang, tidak panas, tidak dingin, tidak ada awan, tidak hujan, tidak ada angin kencang dan tidak ada yang dilempar pada malam itu dengan bintang (lemparan meteor bagi syaitan)” (Hadith Riwayat at-Thabrani dalam al-Mu’jam al-Kabir 22/59 dengan sanad hasan)

3 - Cahaya mentari lemah, cerah tak bersinar kuat keesokannya

Dari Ubay bin Ka’ab r.a, bahawasanya Rasulullah shallahu’alaihi wa sallam bersabda: “Keesokan hari malam lailatul qadar matahari terbit hingga tinggi tanpa sinar..” (Hadith Riwayat Muslim)

4 - Bulan nampak separuh bulatan

Abu Hurairah r.a pernah bertutur: Kami pernah berdiskusi tentang lailatul qadar di sisi Rasulullah shallahu’alaihi wa sallam, beliau bersabda, “Siapakah dari kalian yang masih ingat apabila bulan muncul, yang berukuran separuh dulang.” (Hadith Riwayat Muslim)

5 - Udara dan suasana pagi yang tenang

Ibnu Abbas r.a berkata: Rasulullah shallahu’alaihi wa sallam bersabda: “Lailatul qadar adalah malam tenteram dan tenang, tidak terlalu panas dan tidak pula terlalu dingin, esok paginya sang matahari terbit dengan sinar lemah berwarna merah” (Hadith hassan)

6. Kadang-kadang terbawa dalam mimpi

Seperti yang kadang-kadang dialami oleh sebahagian sahabat Nabi radhiallahu ’anhum.


Syeikh Yusuf Khattar Muhammad menyatakan hikmah tidak ditentukan Lailatul Qadar secara jelas adalah supaya kita sentiasa melakukan ibadah kepada Allah pada setiap malam dalam bulan Ramadhan khususnya pada 10 malam yang terakhir.

“Carilah malam lailatul qadar pada sepuluh hari yang terakhir. Namun jika salah seorang dari kamu tidak mampu, maka jangan sampai terlepas pada hari ketujuh yang terakhir.” (Hadith Riwayat Muslim)

Aisyah r.a mengatakan : " Rasulullah ShallAllahu 'alaihi wa sallam beri'tikaf di sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan dan beliau bersabda, yang ertinya: "Carilah malam Lailatul Qadar di (malam ganjil) pada 10 hari terakhir bulan Ramadhan" " (Hadith Riwayat Bukhari 4/225 dan Muslim 1169)

Wednesday, August 3, 2011

Solat Terawih


Solat terawih amat bermakna sekali pada bulan ramadhan.. [aQ] mengerjakan nya bersama rakan-rakan yang tercinta..

Niat solat terawih





























Friday, July 29, 2011

Ramadhan Al-Mubarak

Bulan Ramadhan semakin menjelma..[aQ] tak sabar menunggu nye,tp paling best [aQ] sambut ramadhan kali ini bersama family [aQ]..best gle!! Kepada adik- adik ku jgn jeles ok..along dpt first bersahur dengan umi dan abah.. hehe.. jmpe korang seminggu sebelum Raya..[aQ] harap Ramadhan kali ini bermakna walaupun tidak seperti dahulu.. 



 
Kepada adik-adik umh sewa [aQ]..korang jgn nagis tau k.mira x bersahur ngan korang..hehehe..



SEGALA DI ATAS ADALAH HAK MILIK HANAHANIFF